Gebiedsvisie Titel:
Perspectiefontwikkeling voor winkelcentrum Leidsenhage

Periode:
september 2008 tot juli 2009

Opdrachtgever:
Gemeente Leidschendam-Voorburg (vertegenwoordigers van de eigenaren en ondernemers van Leidsenhage)

In samenwerking met:
Hendricks, Déhacé (detailhandel- en vastgoedspecialist)

Perspectiefontwikkeling voor winkelcentrum Leidsenhage

Perspectiefontwikkeling voor winkelcentrum Leidsenhage

Het regionale winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam-Voorburg draait goed. De gunstige ligging tussen Den Haag en Leiden, de goede bereikbaarheid, het complete aanbod en gratis parkeren zijn de belangrijkste kernwaarden. Toch is er sprake van een duidelijke terugloop van het aantal bezoekers, langere leegstand van winkelunits en kantoren en verrommeling van bepaalde delen. Dat geeft de urgentie aan voor een visie op een nieuwe  toekomst voor Leidsenhage.

De gemeente Leidschendam-Voorburg gaf Concire opdracht een toekomstvisie te ontwikkelen voor het winkelcentrum. Dat gebeurde in nauw overleg met de 80 (!) eigenaren, de 180 ondernemers en het gemeentebestuur. Commitment is voorwaarde om succesvol te kunnen zijn in een volgende stap. Een richtinggevende visie met een gefaseerde ontwikkelingsstrategie is daarvoor noodzakelijk. De verschillende partijen moeten zich vanuit hun eigenbelangen hierin herkennen.

Voor deze toekomstvisie hebben wij drie zeer verschillende denkrichtingen verkend: Winkelparadijs, Stedelijk podium en Buitenplaats. Deze perspectieven zijn in de consultatiefase voorgelegd aan de bevolking van Leidschendam-Voorburg, bezoekers van Leidsenhage en de onder­nemers en eigenaren. In een expertmeeting zijn ze besproken met experts en stakeholders (waaronder Arjo Klamer, hoogleraar economie van kunst en cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Ton Kreukels, deskundige op het gebied van ruimtelijke en economische vraagstukken, Pim van den Berg, straat-o-loog en Susanne Piët, trendpsycholoog).

De uitkomsten van deze consultaties geven aan dat Leidsenhage na een kwaliteitsimpuls veel potentie heeft als regionaal winkelcentrum, dat het beide kernen van Leidschendam-Voorburg kan verbinden en samen verder kan brengen en bovendien dankzij de goede bereikbaarheid en strategische ligging in de Randstad, op termijn kansrijk is voor nieuw ondernemerschap. Op deze manier draagt deze ontwikkeling niet alleen bij aan de plek, maar geeft het ook een impuls aan de identiteit van een vitaal Leidschendam-Voorburg.

De drie denkrichtingen hebben ertoe geleid dat partijen de potentie van de plek zijn gaan zien, op verschillende schaalniveaus. De potentie is tweeledig: enerzijds is er nog ruimte voor ontwikkeling (wat in veel winkelgebieden niet meer zo is) en die is veel groter dan men in eerste instantie dacht. Bovendien is niet alleen het potentieel van de plek zelf bezien, maar ook de potentie die deze plek op zich heeft binnen Leidschendam-Voorburg en ook op hoger schaalniveau in Nederland. Leidsenhage is de enige stedelijke knoop in een zeer grote regio met schaal, bestemming, bereikbaarheid en ruimte voor groei.

De perspectieven gelden inmiddels als uitgangspunt voor de toekomstvisie die gemeente en marktpartijen opstellen voor de ontwikkeling van Leidsenhage.

Voor meer informatie zie Uitgangspuntennotitie 

Zie ook De drie perspectieven geschetst