Gebiedsopdracht Titel:
Scheveningen Haven is vis

Periode:
april 2006 tot december 2007

Opdrachtgever:
United Fish Auctions

In samenwerking met:
Gemeente Den Haag en LEI (Landbouw Economisch Instituut)

Scheveningen Haven is vis

Scheveningen Haven is vis

In opdracht van United Fish Auctions (visafslag) en de ondernemers uit het viscluster rond de 1e Haven in Scheveningen, heeft Concire gewerkt aan een gebiedsvisie voor het gebied rond de 1e Haven (met name het Noordelijke Havenhoofd) en een mogelijke verplaatsing van het viscluster naar het Norfolk-terrein onderzocht.

Op basis van eerdere rapportages van het LEI over de toekomst van de visserij in Scheveningen hebben we als gebiedsconcept ‘Scheveningen Haven is vis’ ontwikkeld. Zo verbreden we het huidige gebruik, overwegend groothandel, naar functies voor het publiek en andere professionals gerelateerd aan de vis.

In november 2006 is aan de wethouders EZ en RO van Den Haag een door de ondernemers gedragen gebiedsvisie gepresenteerd. Er is toekomst voor de vis in Scheveningen! Sterker nog, door de kansen die Scheveningen heeft te benutten, liggen er goede kansen om Scheveningen te maken tot een nationaal centrum voor de vis. Niet alleen voor de professional maar ook voor de consument en de toerist. Naast een goed en modern bedrijventerrein voor het viscluster, landzijde en water, hebben we een icoon voor de vis voorgesteld viSCH. ViSCH moet een landmark worden aan de havenmond. Ten aanzien van de programmering zijn er al verkennende gesprekken geweest met professionals uit de visserij (van belangenvereniging, onderzoeksinstelling, ondernemers in de visserij tot promotiebureau) en voor het publiek (zeeaquarium, horeca en museum). Het idee viSCH is goed ontvangen.

In de volgende fase gaan we de businesscase inrichten, om het draagvlak en de haalbaarheid verder in te vullen. Het gebied als businesscase!

Voor meer informatie over PACT van SCHEVENINGEN, zie