Terug naar nieuwsbrief

Naar CONCIRE website

 

Op het juiste spoor met CONCIRE

GroningenRoosendal

Twee middelgrote steden staan voor de keuze wat te doen met het spooremplacement in het hart van de stad. Het zijn strategische locaties aan de rand van de binnenstad die als visitekaartjes voor de stad kunnen functioneren, met betekenis voor de hele stad en de regio. Het vergt bewuste keuzes welk stedelijk programma je waar plaatst, zeker als programma een schaars goed is. Met het opruimen van sporen is veel geld gemoeid. Er blijven kansen liggen als deze projecten als zelfstandige herontwikkelingsopgaven bezien worden. De meeste steden tonen hun achterkant naar het spoor, hoe zorg je er nu voor dat dit beeld gaat omdraaien en het spoor als de Seine van de stad gaat werken?

Groningen en Roosendaal zijn aangewezen als één van de vijf landelijke voorbeeldprojecten, waarin de belangrijkste spoorpartners - VROM, V&W, NSPoort, ProRail, provincie en de betreffende gemeenten - gezamenlijk de complexe spoorzone-opgaven oppakken. Het is de vraag hoe je voorkomt dat ontwikkelingen alleen als vastgoedopgave worden gezien, waarmee de toekomst op slot wordt gezet. Om dit te voorkomen moet je als stad weten waar je op termijn naartoe wilt, en welke ambities je hebt met deze entree van je stad. CONCIRE heeft beide steden bijgestaan in de zoektocht naar het gebiedsconcept waarin ambities voor de lange termijn zijn vertaald in een ontwikkelingsstrategie. Waar in Groningen de eerste ideeën zijn verkend, wordt in Roosendaal gewerkt aan coalities van bedrijven en gemeente rondom de eerste projecten.

Warenhuis voor Europa
In Roosendaal is samen met ondernemers onderzocht wat de spoorkansen van de stad zijn. Roosendaal is van oudsher sterk met het spoor verbonden, vandaag de dag nog steeds zichtbaar in de langste perrons van Europa en de monumentale spoorgebouwen. Maar blijft hier met het wegvallen van de internationale treinverbinding nog iets van over? Jazeker, er liggen spoorkansen voor Roosendaal. Als knooppunt van sporen en wegen en als grote stedelijke kern in de regio is Roosendaal bij uitstek een logistieke hotspot. Met als toekomstig perspectief voor Roosendaal het Warenhuis voor Europa, de plek waar spoor en goederen een waardevermeerdering voor de logistieke sector vormen.



De eerste stap in ambitie is om het spoor weer onderdeel van de stad te laten zijn: Roosendaal moet weer SpoorStad worden. Geen probleemgebied maar een kansenzone. De gemeente maakt de sprong over het spoor door het stadhuis aan de andere kant van het spoor te zetten. Het stadhuis en het stadion met daaraan toegevoegd echt Roosendaalse functies, zodat een levendige plek ontstaat waar sport, evenementen en cultuur elkaar versterken. Met als resultaat een Stadspodium, als modern podium en daarmee een geheel nieuwe plek voor de stad. De Stationscampus (gelegen aan de voorzijde van het station) als ontmoetingsplek op het kruispunt van twee sporen. Een plek waar het nieuwe werken en businessmeetings gefaciliteerd worden. De passerelle vormt letterlijk de verbinding hiertussen. Samen met Roosendaalse onderzoeken we hoe de passerelle meer kan zijn dan een fysieke verbinding, maar ook als identiteitsdrager van de spoorzone. Deze opgaven spelen op de korte termijn.

Het langetermijnperspectief is belangrijk omdat de ambities helder op het netvlies staan en er nu geen ontwikkelingen worden ingezet waardoor Roosendaal uiteindelijk niet meer kan uitgroeien tot het Warenhuis voor Europa. Door met KCAP architects & planners programma’s direct te vertalen in ruimtelijke modellen is inzichtelijk waar knelpunten ontstaan. Zo zetten we in Roosendaal via het gebiedsconcept de stap naar de businesscases, waar coalities met ondernemers en gemeente rond concrete projecten geformuleerd worden. De gemeente faciliteert de spoorvoorzieningen en de ondernemers brengen bedrijvigheid in. Samen op het juiste spoor om van Roosendaal weer een SpoorStad te maken.


Met deze expertise werkt CONCIRE aan meerdere spoorzones in Nederland.